Tahereh Mafi
Young Adult
Blossom Books
Paperback
352
9789020679861

'Je kunt me niet aanraken,' fluister ik. Ik lieg, maar dat zeg ik niet. Hij kan me aanraken, maar dat zal ik nooit vertellen. Raak me alsjeblieft aan, is wat ik wil zeggen. Er gebeuren dingen als mensen me aanraken. Vreemde dingen. Slechte dingen. Dode dingen.

Niemand weer waarom de aanraking van Juliette dodelijk is, maar Het Herstel heeft grootse plannen met haar. Ze willen haar gebruiken als wapen in hun strijd voor een alleenheerschappij. Maar Juliette heeft haar eigen plannen. Ze vindt voor het eerst in haar leven de kracht om terug te vechten en om aan een toekomst te denken met de jongen van wie ze dacht dat ze hem voor altijd kwijt was.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Vrees Me is een fantastisch en uniek geschreven boek! Het originele idee van een meisje dat een hele bijzondere gave heeft is prima uitgewerkt. De aanrakingen van Juliette zijn dodelijk en haar ouders hebben haar op haar 14e in de steek gelaten. Ze zit al tijden opgesloten in een kale ruimte met weinig eten en geen contact met anderen. De wereld is niet meer zoals we het kennen. De ozonlaag is zo goed als vernietigd, de lucht heeft een aparte kleur, het is moeilijk om aan eten te komen en er vliegen geen vogels meer. Juliette heeft al 264 dagen niemand meer aangeraakt. De laatste keer dat ze dat deed werd ze opgesloten voor moord. Van de ene op de andere dag krijgt ze een celgenoot. Dit blijkt Adam te zijn, een jongen die ze nog kent van vroeger. Maar herkent hij haar wel? Later wordt ze opeens uit haar cel gehaald en naar een andere locatie gebracht. Ze komt onder de hoede te staan van Warner die bij de internationale beweging Het Herstel werkt en haar wil gebruiken als wapen, maar Juliette vertikt het om mee te werken. Adam blijkt voor Warner te werken en ze weet niet meer wie ze kan vertrouwen.

Ik zou zo op kunnen springen, me laten meevoeren door een briesje en voor altijd in de wervelende luchtstromen blijven wonen.Vrees Me - Tahereh Mafi

Vrees Me is een boek met een zeer bijzondere schrijfstijl. Ten eerste heb je de doorgestreepte woorden en zinnen. Dit zijn de gedachten van Juliette die ze niet wil uitspreken. Zo kom je te weten wat er in het hoofd van dit meisje omgaat en waar ze mee worstelt. Daarnaast worden er door het hele boek prachtige metaforen gebruikt. Sommige zinnen zijn echte kunstwerkjes. Vooral in het begin van het verhaal worden er veel metaforen en poëtische zinnen gebruikt. Ook wordt er hier en daar gebruik gemaakt van een zin die niet helemaal goed loopt en veel woorden die herhaald worden. Dit komt niet storend over, maar geeft juist aan hoe Juliette in elkaar zit en hoe beschadigd ze is na al die jaren van opsluiting.

Zijn armen zijn sterker dan alle botten in mijn lijf. Hij trekt mijn in de deken gehulde lichaam tegen zijn borst en ik breek in stukken. Twee dier vier vijftig duizend scherven gevoel steken in mijn hart, smelten om tot warme druppels honing die de littekens op mijn ziel verzachten.Vrees Me - Tahereh Mafi

De personages zijn goed neergezet. Juliette is in het begin heel bang en cijfert zichzelf weg, maar naar mate het verhaal vordert komt ze steeds meer voor zichzelf op. Ze maakt echt een mooie ontwikkeling door. Dan heb je de twee belangrijkste mannelijke personages Adam en Warner. Zo op het eerste gezicht is Adam de lieve beschermende jongen en Warner de gemene slechterik, maar op de manier waarop zij worden neergezet en door de beschrijvingen van hun acties ga je wel twijfelen over hun motieven. Warner is een intrigerend personage. Aan de ene kant kan hij ontzettend aardig doen tegen Juliette en lijkt hij echt het beste met haar voor te hebben. Vervolgens laat hij haar toekijken hoe hij in koele bloede één van zijn eigen soldaten door het hoofd schiet. Ook deinst hij er niet voor terug om te kijken hoe sterk de speciale gave is van Juliette en zet daarvoor zelfs een onschuldige peuter in.

Vrees Me is het eerste deel van een serie met nog twee vervolgdelen, Breek Me (deel 2) en Vertrouw Me (deel 3). Ook horen er nog twee novelles bij deze serie. Verwoest Me (deel 1.5) en Versplinter Me (deel 2.5) die zijn geschreven vanuit het oogpunt van Warner en Adam. In die delen komen we waarschijnlijk meer te weten over de motieven van Warner en Adam.

Vrees Me leest heerlijk vlot weg, ondanks de aparte schrijfstijl en is een indrukwekkend verhaal vol  spanning en romantiek.