Young Adult
Luitingh-Sijthoff
Paperback
368
9789024567447

Overdag is er niets aan de hand. 's Nachts komen kwade geesten tevoorschijn...

Het kleinste, meest ongeorganiseerde, maar zonder twijfel allerbeste bureau dat op geesten jaagt is Lockwood & Co. Medewerkers: de charismatische eigenaar Anthony Lockwood, boekenwurm George Cubbins en nieuwkomer Lucy Carlyle.

De drie staan voor hun moeilijkste klus tot nu toe. Het beruchte landgoed Combe Carey Hall moet geestvrij worden gemaakt. Geen van de vorige geestenjagers is ooit teruggekeerd. Anthony, Lucy en George moeten al hun talenten inzetten om te strijden tegen de geest van de Schreeuwende Wenteltrap en... om in leven te blijven.

De Schreeuwende Wenteltrap is een verrassing tussen alle andere young adult boeken. Er wordt een compleet nieuwe wereld neergezet waarin geesten de hoofdrol spelen. Om het nog origineler te maken kunnen alleen kinderen deze geesten verdrijven. Het verhaal zit vol spannende momenten waarbij je op het puntje van je stoel gaat zitten of juist diep onder de dekens kruipt wanneer je dit boek in bed leest. Mocht je angstig zijn aangelegd lees dit boek dan lekker overdag in plaats van ’s avonds laat. Dit is het eerste deel in de serie Lockwood & Co. Deel twee is al verschenen en heet De Fluisterende Schedel en deel drie De jongen met de lege ogen verschijnt dit najaar.

Jonathan Stroud is de auteur van de Lockwood & Co serie. Deze Engelse schrijver is vanaf jongs af aan al zeer geïnteresseerd in fantasyboeken. Na jaren werkzaam te zijn geweest bij een uitgever, waarbij hij in zijn vrije tijd experimenteerde met verschillende schrijfstijlen, besloot Jonathan om in 2001 zijn baan op te zeggen en zich fulltime op het schrijven te richten.

De wereld is gedetailleerd beschreven en de beschrijvingen doen aan alsof het zich lang geleden afspeelt in het oude Londen. Het verhaal blijkt zich echter af te spelen in het heden met het grote verschil dat er ontzettend veel geesten zijn waar de bevolking heel bang voor is. ’s Avonds is er niemand meer op straat te vinden, behalve kinderen die zijn aangesloten bij de bedrijven die gespecialiseerd zijn in geesten verjagen. De bedrijven worden geleid door volwassenen, maar alleen kinderen worden ingezet om op de geesten te jagen. Zij zijn de enigen die de geesten kunnen horen en/of zien. Lucy, Lockwood en George hebben hun eigen bedrijfje en doen hun werk zonder het toezicht van volwassenen. Door het ontbreken van deze toezicht gaat er af en toe iets flink mis waardoor ze in gevaar komen.

Hij draaide zich om en smeet het uit alle macht op de vloer. Het kwam vlak voor Georges voeten terecht. De scharnier brak, het doosje viel open en het botje van een vingerkootje rolde eruit. Het licht ontsnapte direct, vloeide als een wolkje naar buiten. Een lichtblauwe verschijning kwam uit de vloer omhoog en nam de vorm aan van een springend, misvormd schepsel dat in lompen was gehuld. Het rolde met zijn hoofd, gooide zijn armen naar achteren en dook met een soepele zijwaartse sprong recht op George af.De Schreeuwende Wenteltrap - Jonathan Stroud

De actie volgt elkaar snel op in dit boek waardoor je door het boek heen vliegt. Je wilt steeds sneller lezen, omdat je nieuwsgierig bent naar de afloop. Het boek is spannend en griezelig, maar wordt mooi uitgebalanceerd met een goede dosis humor. De interactie tussen de drie hoofdpersonages Lucy, Lockwood en George is erg leuk neergezet. Ze kunnen niet met en niet zonder elkaar. Vooral Lucy en George botsen nogal eens, maar ze zouden ook voor elkaar door het vuur gaan.

De Schreeuwende Wenteltrap is een heel leuk boek en wordt aanbevolen voor de jongere lezers vanaf 13 jaar. Toch is dit boek door de schrijfstijl ook zeker aan te bevelen aan oudere lezers en zelfs volwassenen. Een aanrader voor iedereen die eens iets anders en origineels wil lezen met interessante karakters en een vernieuwend verhaal.