Chantal van Gastel
Chicklit/Roman
The House of Books
Paperback
480
9789044344868

Mia Robbins is niet het type dat de gebaande paden bewandelt. Puur op intuïtie zegt ze haar baan in de marketing op om haar eigen bloemenwinkel te beginnen. Niet in het drukke nieuwe deel van het centrum, maar op het idyllische stationsplein dat al in haar jeugd haar hart gestolen heeft. Mia zet alles op alles om een succes van haar winkel te maken. Maar de magie van de bloemen brengt haar meer dan ze had verwacht.

Ik wist het is een heerlijke roman over liefde, vriendschap, doorzettingsvermogen,  positiviteit en een vleugje magie. Mia zegt haar baan op in de marketing en begint een bloemenwinkel op het door haar zo geliefde stationsplein. Al snel ontmoet ze Feo, een ondernemende en levenslustige man. Hij is -letterlijk!- de man van haar dromen. Mia doet haar best om van haar bloemenwinkel een succes te maken. Ondertussen vinden allerlei mysterieuze boodschappen hun weg naar haar. Als een magneet trekt ze bijzondere verhalen aan van de mensen om haar heen. Dit blijft niet onopgemerkt door Axel, een verslaggever die De Haai wordt genoemd. Hij heeft zijn eigen binding met het winkelplein en is altijd op zoek naar een goed verhaal. Blijft Mia haar gevoel volgen en wat doet ze met de mysterieuze boodschappen die ze ontvangt? Tot hoever mag je je mengen in levens van anderen? En hoe kan ze ervoor zorgen dat de man van haar dromen ook de man van haar leven wordt?

Ik wist het zit vol met leuke, gezellige personages. Mia is een vlotte en ondernemende meid die risico’s durft te nemen. De twee mannelijke personages Feo en Axel hebben allebei zo hun eigen karakter en hoe verder je vordert in het verhaal hoe meer je een voorkeur krijgt voor één van hen. Pas op het einde wordt duidelijk voor wie Mia uiteindelijk kiest. Daarnaast heb je nog veel meer personages waaronder Viola, de gezellige dame die bij Mia in de bloemenwinkel werkt, Eddie die Mia helpt met de leveringen van de bloemen en Noëlle, het enthousiaste nichtje van Axel. De auteur beschrijft alles heerlijk beeldend met veel details waardoor je de bloemenwinkel, de tostibus en de personages zo voor je ziet staan. Een hele leuke toevoeging aan het verhaal is de kat Charlie, een bijzonder beestje.

Ik sta op om de borden naar de keuken te brengen. Charlie is uit zijn schoonheidsslaapje ontwaakt en komt mijn slaapkamer uit. Zoals altijd begint hij de dag met een yogaoefening. Hij blijft op de drempel staan, steekt zijn kont in de lucht en strekt zijn voorpoten helemaal naar voren, waardoor zijn rug een soort glijbaantje vormt. Hij houdt dit vol tot elk spiertje in zijn lijf grondig uitgerekt is, dan geeuwt hij nog eens uitgebreid en komt met een huppelpasje de keuken in gelopen.

Het boek is 480 pagina’s dik en ondanks dat het verhaal meestal erg vlot leest is het op sommige momenten iets langdradig. Gelukkig is het verhaal heel vermakelijk en Mia’s mysterieuze boodschappen geven een bijzondere extraatje aan het verhaal. Ik wist het hangt een beetje tussen een chicklit en een roman in. Door het vleugje magie is het zelfs een beetje sprookjesachtig te noemen. Een leuke toevoeging zijn de bloemenkaartjes met mooie quotes die bij elk hoofdstuk terugkomen.

Het verhaal zit erg goed in elkaar. Er zijn veel personages, elk met hun eigen beslommeringen in het leven en het is prachtig om op het einde te lezen hoe de personages en hun levens met elkaar verweven zijn. Het einde (de epiloog) roept wel weer wat vragen op waardoor er zomaar een vervolg geschreven zou kunnen worden.  Al met al een betoverend verhaal met prettig uitgewerkte personages. Chantal van Gastel heeft een heerlijke schrijfstijl en trekt je hiermee helemaal het verhaal in.