Kristen Ciccarelli
YA Fantasy
Blossom Books
Hardcover
385
9789463491303

In den beginne was de Oude eenzaam. Daarom maakte hij twee metgezellen voor zichzelf. De eerste noemde hij Namsara. De tweede metgezel noemde hij Iskari. Waar Namsara blijdschap en liefde bracht, bracht Iskari dood en verderf.

Asha is niet alleen de dochter van de koning van Firgaard, maar ook de Iskari; de meest gevreesde drakendoder van het land. Dit kan haar echter niet redden van wat haar thuis te wachten staat: een gedwongen huwelijk met de meedogenloze, vreselijke commandant van haar vaders leger.
Er is één uitweg: Asha kan haar vrijheid terugkopen in ruil voor de kop van Kozu, de gevaarlijkste draak van Firgaard - en ook de draak die ooit verantwoordelijk was voor de totale verwoesting van haar stad.
Tijdens de jacht ontrafelt Asha een eeuwenoud geheim over het lot van de Iskari en de laatste Namsara. Met hulp van een stiekeme vriend - de slavenjongen Torwin, die toebehoort aan de familie van haar verloofde - moet Asha achter de waarheid zien te komen, ook al zet ze daarbij haar leven en dat van Torwin op het spel.

Iskari – De laatste Namsara

Asha, de dochter van de koning van Firgaard, is de Iskari. Vrijwel de gehele bevolking van Firgaard is bang voor haar, de gevreesde en onheilbrengende drakendoder. Vroeger waren de draken in Firgaard geliefd door de mensen en werden ze bereden. Lang geleden ging het echter mis.

Asha houdt van verhalen vertellen, maar het vertellen van verhalen is niet zonder gevaar. Ze hebben een grote aantrekkingskracht op draken. Ze moeten wel tevoorschijn komen zodra ze de verhalen horen. De allergrootste en meest gevaarlijke draak Kozu werd woest bij het horen van de verhalen en viel Firgaard aan met een golf van vuur. Asha werd verminkt door het vuur waardoor ze een groot litteken op haar gezicht en lichaam heeft. De huizen in Firgaard werden vernietigd en mensen verloren hun levens. Sinds die dag wordt Asha door iedereen Iskari genoemd. Asha voelt zich schuldig over wat er die dag is gebeurd en in de jaren daarna legt ze zich toe op het doden van alle draken. Wat echter niemand weet is dat ze nog steeds de oude verhalen gebruikt om de draken naar zich toe te lokken.

Asha is door haar vader uitgehuwelijkt aan Jarek, zijn beste commandant. Jarek is een verschrikkelijke nare vent en Asha moet niets van hem hebben. Ze ziet er tegen op om met hem te trouwen en de rest van haar leven met hem door te moeten brengen. Dan blijkt dat de grote draak Kozu weer is gesignaleerd. Asha’s vader geeft haar een uitweg. Als ze hem de kop van Kozu bezorgt krijgt ze haar vrijheid terug en hoeft ze niet met Jarek te trouwen. Asha pakt deze uitweg met beide handen aan en gaat op weg om de draak te vinden en te doden. Ondertussen moet ze zichzelf en anderen uit meerdere gevaarlijke situaties zien te redden.

Quote uit Iskari:

Kozu stortte zijn wraak uit over de gewitte muren en torens van filigraan. Hij blies zijn giftige vuur uit terwijl haar volk huilend en gillend luisterde naar hun dierbaren die hun huis niet uitkonden. Het meisje, voor dood achtergelaten in de Rift, werd uiteindelijk gevonden door de zoon van de commandant. De jongen droeg haar verbrande lichaam het hele eind terug naar de ziekenkamer van de kashba terwijl zijn vader de medina redde.

Mijn mening over Iskari #1

Iskari is één van mijn meest mooiste boeken tot nu toe. Ik hou van avontuurlijke fantasy verhalen en draken zijn mijn favoriete fantasy-wezens. Kristen Ciccarelli heeft een bijzonder beeldende schrijfstijl en tijdens het lezen zag ik de wereld die zij heeft neergezet als een film voor me. Het verhaal wordt hier en daar onderbroken door de oude verhalen die Asha verteld om de draken te lokken. Dit is een perfecte toevoeging aan het verhaal en geeft je meer achtergrondinformatie en verdieping.

Naast Asha zijn de andere personages zoals onder meer Torwin, Safire en Dax goed uitgewerkt alhoewel ik van een aantal nog wel wat meer achtergrondinformatie zou willen weten. Dit is pas deel één en er komen nog twee delen van Iskari, dus wellicht komt dat nog in de toekomstige boeken. Ik vond het echt jammer dat het boek afgelopen was. Dit is echt zo’n verhaal waarvan je alleen maar meer wilt lezen. Dit is een young adult fantasy verhaal zoals een young adult fantasy verhaal moet zijn. Een ontzettend mooi en divers verhaal met krachtige personages in een bijzondere wereld. En draken natuurlijk. Ik kijk reikhalzend uit naar deel twee dat aan het eind van 2018 zal verschijnen.