Het Eos-project Boek omslag Het Eos-project
Mirjam Mous
Young Adult Thriller
Best of YA, van Goor
Hardcover
9789000354627

In een rustig natuurgebied wordt een man dood in de rivier aangetroffen. Het is Herman van Romondt, een journalist van Dagblad Zuid. De politie is er al snel van overtuigd dat het een ongeluk was en doet de zaak daarmee af. Maar Mink, die dezelfde dag nog stage bij Herman liep, denkt dat er meer achter zit. WantΒ  wat deed de journalist bij de Blauwe Bosjes, terwijl hij niet van de natuur hield? En dan had hij het ook nog over een belangrijk artikel, dat zou inslaan als een bom.

Mink en Jools, het nichtje van Herman, zijn vastbesloten om erachter te komen wat er is gebeurd en volgen alle sporen die de journalist heeft achtergelaten. De wereld waarin hij zich begeven heeft, blijkt behoorlijk schimmig te zijn. Hoe meer Mink ontdekt, hoe dieper hij in de problemen raakt. Is hij zijn leven nog wel zeker?

Het Eos-project – Mirjam Mous

Het Eos-project is het nieuwste boek van Mirjam Mous. Deze auteur is onder meer bekend vanwege de spannende jeugdthrillers waarin de gebeurtenissen elkaar in een snel tempo opvolgen. Daarnaast heeft ze al vele andere kinderboeken geschreven. Wil je meer weten over Mirjam Mous en de boeken die ze heeft geschreven? Klik dan hier.

In het Eos-project moet Mink voor school in verband met beroepsoriΓ«ntatie een dag stage lopen. Jools, een meisje van school, regelt voor hem een stage bij haar oom Herman die journalist is. Op de dag dat Mink bij hem stage heeft gelopen wordt Herman dood aangetroffen in een rivier. De politie staakt al snel het onderzoek en zegt dat het een ongeluk is geweest. Mink gelooft dat niet en samen met Jools en zijn vriend Sebas gaat hij op onderzoek uit. Wat is er gebeurd met Herman? En wat is dat belangrijke artikel waar hij het over had?

Mink onderzoekt de verschillende sporen om de dader te vinden, maar raakt daarbij steeds verder in de problemen.Β  Hij moet vluchten om uit de handen van de politie te blijven, maar ondertussen moet hij alles op alles zetten om de puzzelstukjes op te lossen.

Quote uit Het Eos-project

In een laatste wanhoopspoging koerste Mink op de rivier af, snakkend naar adem en met pijn in zijn borst. Zodra hij het bruggetje zag, kreeg hij weer zelfvertrouwen. Het was afgesloten voor auto’s door een paaltje! De politiewagen kwam dichterbij. Mink ging weer op de trappers staan om meer kracht te kunnen zetten. Nog tien meter, nog acht, nog zes… Hij sjeesde het bruggetje op. Einde achtervolging. Sebas zou zijn middelvinger naar de politieagenten opsteken. Mink grijnsde alleen, en juichte in stilte. In een overwinningsroes fietste hij aan de overkant langs de rivier. Tot hij een van de agenten zag uitstappen en telefoneren. Zijn euforie verdween en hij besefte dat ze hem nooit met rust zouden laten.

Mijn mening over Het Eos-project

Het boek is echt geschreven voor jongeren, maar ook voor oudere mensen is het een vermakelijk boek om te lezen. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op waardoor je wordt meegetrokken in het verhaal. Hierdoor heb je dit boek binnen een paar uur wel uitgelezen. Je leest het verhaal vanuit verschillende oogpunten en er komen regelmatig flashbacks in voor. Dit komt het verhaal zeker ten goede. Ook de cliffhangers aan het einde van de hoofdstukken zorgen ervoor dat je steeds verder wilt lezen. Tijdens het lezen kwam er telkens wat meer informatie naar voren, waardoor ik vanzelf mee ging puzzelen wie de dader kon zijn. De personages mochten van mij wel iets meer uitgediept worden. Ik miste toch nog een beetje persoonlijkheid, maar desondanks heb ik genoten van dit spannende boek!